Wegspotters houden voortaan voetwegels van Temse in de gaten

Gisterenavond ging het project ‘Wegspotters’ van start in Temse. De organisatoren waren tevreden over de opkomst van geïnteresseerde kandidaten op de infoavond in AC De Zaat: ca. 50 inwoners kwamen luisteren naar de inhoud en het doel van het project; 40 van hen gaven zich na afloop op als ‘wegspotter’. Zij zullen voortaan de vele voetwegels of ‘trage wegen’ in onze gemeente proper en toegankelijk houden en problemen signaleren. De trage wegen in Temse werden verdeeld onder de verschillende wegspotters. Sommigen sloten tegelijk aan bij de vrijwilligersgroep Schoon Volk van Temse om de gemeente zwerfvuilvrij te houden.

Om de toegankelijkheid van alle wegjes en paden voor traag, niet-gemotoriseerd verkeer en voor landbouwverkeer periodiek te controleren, zijn er vele ogen te kort. Daarom lanceerde Temse de oproep aan haar inwoners om ‘wegspotter’ te worden, een project dat steun geniet van de Provincie Oost-Vlaanderen en het Regionaal Landschap Schelde-Durme.

Wat doet een Wegspotter?

‘Wegspotters’ zijn vrijwilligers die minstens 4 keer per jaar zelfgekozen trage wegen bezoeken en controleren. Is de bewegwijzering in orde? Versperren obstakels de weg? Ligt er zwerfvuil? Wegspotters leggen het probleem vast op foto en geven de verzamelde info door aan de gemeente via hun smartphone of computer. Dat gebeurt met een digitaal meldingssysteem. De gemeente rapporteert terug via dezelfde weg.

Gemeentelijke Groendienst - tel. 03 710 12 36 - groen@temse.be
Lies Vervaet, medewerker trage wegen van Regionaal Landschap Schelde-Durme - tel. 09 210 90 54 - lies@rlsd.be

Sprekers en organisatieverantwoordelijken op de infoavond: v.l.n.r. schepen van Leefmilieu Hugo Maes, groenambtenaar Wim Vereecken en -medewerkster Magda Bonnarens, Lies Vervaet van RLSD, Riet Gillis, gedeputeerde van Milieu en Natuur, en Jan Lescrauwaet van de provinciale Mobiliteitsdienst.