Veiligheidscel Temse evalueerde de coronacijfers

Het aantal coronabesmettingen in Temse gaat geleidelijk in dalende lijn, wat overeenstemt met de algemene trend in Vlaanderen.
Op de bijeenkomst van de Veiligheidscel op 4 februari deelde dr. Nobels (Huisartsenkring) de coronacijfers van de voorbije 2 weken mee:

• 43 nieuwe besmettingen in de week van 25 januari (tegenover 48 in de week van 11 januari)
  • 19 positief geteste burgers van 1 tot 4 februari, met een stijging bij de minderjarigen

Vanuit de medische component kwam het goede nieuws dat het aantal ziekenhuisopnamen daalt.
Corona-uitbraken komen wel steeds meer voor in scholen.

Vaccinatie
Het Lokaal Bestuur duidde Irjen Rasschaert van Sociale Zorg aan als projectleider Vaccinatie Temse. Zij werkt samen met collega’s van de stad Sint-Niklaas en de eerstelijnszone om er het plaatselijk vaccinatiecentrum in ’t Bau-huis op te starten voor het vaccineren van inwoners van Temse en de stad. Na de zorgverstrekkers zullen de 65-plussers en de risicogroepen een uitnodiging krijgen om zich te laten vaccineren.

Net als andere gemeenten werkt Temse een aanbod uit aan vervoersmogelijkheden, helpdesk en ondersteuning van de bevolking. Alle info daarover zal gebundeld worden in een infobrochure Vaccinatie Temse-Sint-Niklaas, die huis-aan-huis bedeeld zal worden.

Woonzorgcentra
Positief nieuws vanuit Huize Vincent: het woonzorgcentrum is weer coronavrij. Er wordt uitgekeken naar versoepelingen van de bezoekregeling vanaf 22 februari, indien de hogere overheid dit toelaat.

In wzc ’t Blauwhof deed zich 1 nieuwe besmetting voor, in De Reiger géén.

Onderwijs
In het vrij onderwijs testten in januari 5 leerlingen en 4 personeelsleden positief. Door corona, de quarantaineplicht en andere ziekteafwezigheden was ca. 15 % van het personeel afwezig en vervanging bleek moeilijk te vinden.

In de enige middelbare school (Gemeenschapsonderwijs) in Temse doken enkele nieuwe besmettingen op.

Politie en Brandweer
De Lokale Politie noteerde de voorbije 2 weken 45 coronagerelateerde overtredingen + 21 m.b.t. de federale wetgeving. Zij stelde een stijging van 73 % vast. Ook het aantal onderlinge twisten, ruzies en huiselijk geweld nam toe (stijging van 25 %). De Politie ontving meldingen van sommige warenhuizen en markttoezichters dat de maatregelen minder nauwgezet worden opgevolgd: er wordt gewinkeld in grotere groepen, zonder mondmasker of ontsmetting, met vaak verwijten naar toezichters en kassiersters.

Wat het personeel van de hulpdiensten betreft, waren in de voorbije 2 weken geen nieuwe besmettingen bij de politie, wel 3 bij de brandweer.

Handhaving quarantaineplicht
Het Lokaal Bestuur en de Politie startten op 25 januari met de handhaving van de quarantaineplicht. De betrokkenen worden telefonisch gecontacteerd en gevraagd naar de reden van hun quarantaine en de nood aan zorg. Na de 2de oproep zonder beantwoording gaat de Politie op huisbezoek. De werkwijze verloopt intussen vlot: dagelijks worden inwoners opgebeld op basis van de lijsten uit de Zorgatlas.

Maatregelen Lokaal Bestuur
Op basis van de cijfers van de voorbije weken adviseerde de Veiligheidscel om de maatregelen in Temse te behouden.
Het nieuwe burgemeestersbesluit dateert van 1 februari.

De Veiligheidscel vergadert opnieuw op donderdag 25 februari.