Temse, Bornem en Rivierpark Scheldevallei op pad voor de waterbus

De gemeentebesturen van Temse, Bornem en de projectorganisatie Rivierpark Scheldevallei ijveren al maanden voor de doortrekking van de waterbus van Kruibeke-Hemiksem tot Temse-Bornem. Onlangs schreven zij een brief aan de Vlaamse ministers met een dubbel pleidooi:

• de overname van de waterbus door de Vlaamse regering (de waterbus is tot dusver een initiatief van het Havenbedrijf Antwerpen)
  • de uitbreiding van de waterbuslijn van Kruibeke-Hemiksem tot Temse-Bornem

Het is bekend dat de overname door de Vlaamse regering deel uitmaakt van de regeringsonderhandelingen.

Op donderdag 26 september hadden Luc De Ryck, burgemeester van Temse, Kristof Joos, burgemeester van Bornem, en Tom Wezenbeek, projectcoördinator van Rivierpark Scheldevallei, een constructief onderhoud met het kabinet van de Antwerpse schepen Annick De Ridder, bevoegd voor de haven, en verantwoordelijken van het Havenbedrijf. Het pleidooi voor de doortrekking werd daar nog eens extra beklemtoond.

Met de komst van de nieuwe Vlaamse regering zullen Temse, Bornem en Rivierpark Scheldevallei zo snel mogelijk in verbinding treden met de nieuwe regering, in het bijzonder de minister van Mobiliteit.

De doortrekking van de waterbus tot Temse-Bornem is financieel slechts mogelijk, als de Vlaamse regering het initiatief naar zich toe trekt.