Op zaterdag 7 mei j.l. vond in de Kraakstraat te Temse (Steendorp) een opleiding plaats betreffende het lopende educatief scholenproject rond amfibieënpoelen.  Deze opleiding, georganiseerd door het Regionaal Lanschap Schelde Durme en het gemeentebestuur van Temse, werd gevolgd door een twintigtal personen grotendeels met banden met natuurverenigingen, natuurouders en scholen.

Tijdens de voormiddag werd gewerkt rond het spelconcept “moord in de poel” onder begeleiding van het Centrum voor Informatieve Spelen.  “Moord in de poel” is een ideaal natuurspel om te spelen met een klasgroep van het 5e of 6e leerjaar. De kinderen worden ondergedompeld in het rijke leven van een poel.  De spelers ontdekken hoe de dieren samenleven in een poel.

Vervolgens gaf Natuurpunt educatie een beknopte basisopleiding van het biologisch leven in een poel (o.a. determineren van de meest voorkomende waterdiertjes, link leggen naar de biologische waterkwaliteit, enz…).

Vanaf volgend schooljaar kunnen de scholen van Temse de materiaalkoffer rond het spel ‘moord in de poel’ ontlenen aan een educatieve poel (Roomacker of schanspoel) onder begeleiding van een gids.