Tot 22 mei in het gemeentehuis

Historische expo ‘Kant: weelde voor de rijken, zegen voor de armen?’

Tot zondag 22 mei loopt in het gemeentehuis van Temse de schitterende expo ‘Kant: weelde voor de rijken, zegen voor de armen?’ Absolute blikvangers zijn de door Artofil gemaakte kleren uit de hoogbloeiperiode van de Vlaamse kant: de 17de eeuw. In aanwezigheid van een 80-tal genodigden opende burgemeester Luc De Ryck de expo op vrijdag 6 mei.

In deze tentoonstelling staan het leven, de gewoontes en de tradities van de kantwerkster centraal. Als kantwerkster was je blij dat je kon werken, maar de ontelbare uren arbeid voor een zeer karig loon stonden in schril contrast met de rijkdom en weelderige gewaden van de  opdrachtgevers.
Kantwerksters sleten vele uren achter hun kantkussen om voor een aalmoes te werken. De rijke dames of opdrachtgevers maakten grote sier met de prachtige gewaden en kledingstukken waar de arme kantklosters vele dagen aan hadden gewerkt. Het loon dat voor al dat werk werd betaald, stond helemaal niet in verhouding tot de inzet, de deskundigheid en het dagenlange werk.

Kinderen zijn welkom om zelf een armbandje of iets anders te klossen. Ervaren kantklosters leren hen omgaan met het kantkussen en de klosjes.

De expo is doorlopend open op zaterdag en zondag, telkens van 10 tot 18 u.

Info: 03/771 16 16, nadine@artofil.bewww.artofil.be

Foto

Zij vervaardigden de historische kleren. V.l.n.r. Maria Dom, Marian Müller-Roks, Christiane Blokken, Mia De Geyter, Cecile Mussche, Maria Mattheessens, Wally Thoma, Nadine Pauwels en burgemeester Luc De Ryck.