Gemeente plaatst 10 AED toestellen

Begin 2017 vroeg de Ouderenadviesraad het schepencollege om in Temse en de deelgemeenten AED-toestellen te voorzien. Op dat moment waren er slechts twee toestellen aanwezig: in de sporthal van Tielrode en de sporthal van Temse. “We hebben toen de brandweer de opdracht gegeven om de bestaande toestand te evalueren en verder onderzoek te verrichten rond de mogelijke plaatsing van extra toestellen”, schetst schepen Hugo Maes. “Intussen zijn er 10 AED-toestellen geplaatst, verdeeld over het grondgebied van Temse. En ook op privaat initiatief zijn er bijkomende toestellen beschikbaar, zoals op voetbalclub VK Tielrode en Rapid Hockeyclub Temse.”

De AED-toestellen, of ‘automatische externe defibrillatoren’, kunnen een leven redden als iemand een hartstilstand krijgt. En dat gebeurt in ons land gemiddeld 30 keer per dag. Slechts 5 à 10 procent overleeft zo’n hartstilstand. Wie echter het geluk heeft om binnen de 3 tot 4 minuten op reanimatie te kunnen rekenen, met de hulp van een stroomstoot van een AED-toestel, heeft meteen 60 tot 70 procent overlevingskans. “Dat een snelle tussenkomst bij hartfalen van levensbelang kan zijn, hoeft geen verder betoog. Wij zijn dan ook heel tevreden dat onze aanbevelingen zijn opgevolgd”, zegt voorzitter Jos Verhulst Voorzitter van de Ouderenadviesraad van Temse.

Schepen Hugo Maes: “We gaan ook infosessies en opleidingen aanbieden. De plaatsing van deze toestellen is geen eindpunt, het is belangrijk om te weten hoe je deze toestellen moet gebruiken. Via de verschillende adviesraden zullen we aan de verenigingen de mogelijkheid geven om concreet af te spreken. Ook volgen er wijkgerichte infosessies in de loop van 2019.”

De officiële ingebruikname werd gekleurd met een infosessie en demonstratie, in aanwezigheid van de Ouderenadviesraad, Sportraad en Jeugdraad.