Brit Ethan Vernon wint 27ste Grote Prijs Burgemeester Luc De Ryck

Ter afsluiting van de - eens te meer - zeer succesrijke Velle-kermis vond op dinsdag 13 augustus de klassieke Grote Prijs Burgemeester Luc De Ryck voor Elite zonder Contract en Beloften plaats. De wedstrijd was aan zijn 27ste editie toe. De 58 deelnemers, waaronder verscheidene Britten, moesten 118 km (over 15 ronden) afleggen op een ideaal parcours dat per ronde tweemaal aan het kruispunt Veldstraat-Velle passeerde. Onder een wispelturig zomerweer beleefden de toeschouwers in elk geval spektakel. Zeven 7 vroege vluchters bouwden een royale voorsprong op. Nadat Ward Schoevaerts wegens bandbreuk was weggevallen, lieten even over halfweg Gerry Druyts en de Brit Matthew Walls hun 4 kompanen achter. De 4 werden opgeslorpt door het peloton en het zag ernaar uit dat Druyts en Walls voor de bloemen zouden sprinten. In de laatste ronde naderde nog een 6-tal het duo tot op 10 seconden, maar alleen de Brit Ethan Vernon bleek in staat tot bij de 2 vluchters te geraken. Hij versloeg hen in de sprint. Druyts werd tweede, Walls derde.

Ethan Vernon met (v.l.n.r.) schepen Hugo Maes, Peter De Pauw, Jos Verhulst, burgemeester Luc De Ryck, Maarten Verhulst en belleman Bart Heynderickx.