Boek over steenbakkerijen van Steendorp, Bazel en Rupelmonde

Onlangs werd een belangrijke leemte opgevuld in de geschiedschrijving van de Wase Scheldekant. Eind december verscheen het boek ‘Steenbakkerijen op het Gelaag te Bazel, te Steendorp en te Rupelmonde’ van de hand van Roger Colaes. De auteur heeft zich de jongste decennia verdiept in de geschiedenis van deze gemeenten en was dan ook de ideale man om deze historiek te reconstrueren. Over de steenbakkerijen in de regio bestond tot dusver geen coherente geschiedschrijving.

Het (rijk geïllustreerde) boek telt 287 bladzijden en is uitgegeven in kleurendruk, formaat A4, met zachte kaft.

De aankoopprijs is € 25, te storten op BE39 7835 2435 0119 van Heemkundige Kring Wissekerke, Kruibekestraat 2, 9150 Kruibeke, met vermelding van het adres waarop het boek kan worden bezorgd.

René Wittock, 0497 07 83 21, renewittock@scarlet.be

Roger Colaes
Roger Colaes is geboren te Steendorp op 4 september 1935. Zijn eerste opzoekingen begonnen op het gemeentehuis te Steendorp met zijn stamboom. Aansluitend daarbij heeft hij enkele artikeltjes laten verschijnen in "Vlaamse Stam". Minstens 15 bijdragen zijn ook opgenomen in het heemkundig tijdschrift "Wissekerke". Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Broeders van Liefde te Temse verscheen het boek "In liefde bewogen....". En tenslotte verschenen heel wat uitgebreide
bijlagen in de jaarboeken van de Gemeente Temse betreffende de geschiedenis van Steendorp: Fort Steendorp, Sint-Jan Evangelist parochie, Armenzorg, Opvoeding en Onderwijs.....