Dankzij de goede zorgen van de KWB, grote en kleine sponsors en vele helpende handen is de Lourdeskapel in de Kerkhofstraat in Steendorp gerenoveerd. De officiële ingebruikname vond plaats op woensdagavond 4 mei, in aanwezigheid van een 100-tal genodigden. Bisschop Luc Van Looy, geassisteerd door deken Julien Schreyen, droeg de eucharistieviering op en wijdde de kapel in. KWB-voorzitter en bezieler René Wittock lichtte de realisatie toe, waarna burgemeester Luc De Ryck de renovatie situeerde in het ruimere kader van de herontdekking en opwaardering van Steendorp. De plechtigheid werd afgerond met een receptie.

De kapel werd in 1936 door vrijwilligers opgericht. Zij kregen financiële steun van de parochie en materiële steun van de toenmalige steenbakkerijen. Een restant is het hek dat in de smederij van de steenbakkerijen werd vervaardigd en dat nu werd gezandstraald en terug in de kapel geplaatst.

De eerste renovatie (1986) werd eveneens door de KWB verwezenlijkt. Gezien de recente evolutie van de kapel, besliste diezelfde KWB in mei 2010 de Lourdeskapel een grondige renovatie te geven en daarvoor veel vrijwilligers aan te spreken. Zoals het meestal gaat, kwamen er verdoken gebreken aan het licht. Zo dienden de voorgevel en het dak te worden gesloopt en herbouwd. De realisatie werd mogelijk dankzij financiële giften van parochianen en de parochiale overheid en logistieke steun van het gemeentebestuur. Een milde schenker bezorgde de stenen en de pannen. Een andere milde schenker betaalde de stenen voor de bestrating voor en achter de kapel. Ook de verf en de bank achter de kapel zijn gesponsord. Tientallen vrijwilligers, zowel zelfstandigen als KWB’ers, werkten mee aan de renovatie. Er werden ca. 1.100 uren gepresteerd voor zowel de bouw, de afwerking en de restauratie van de O.L.V.-beelden en het beeld van Bernadette.

Foto

Poserend voor de gerenoveerde kapel, v.l.n.r. de schepenen Annemie Blommaert en Franky De Graeve, Guido Poschet, Gaby Temmerman, Guido Briessinck, burgemeester Luc De Ryck, diaken André De Sloover, bisschop Luc Van Looy, KWB-voorzitter René Wittock, schepen Freddy Verbeke, deken Julien Schreyen en schepen Hugo Maes. Vooraan de misdienaars Jens Lefebure, Rik De Ben en Jozef Mampaey