75 jaar weekblad Het Vrije Waasland

Dag op dag 75 jaar na de verschijning van het eerste nummer herdacht de Biblioteca Wasiana (i.s.m. andere instanties) de albasten verjaardag van Het Vrije Waasland (HVW). Het blad was decennialang dé bron van informatie voor het Waasland.

N.a.v. de verjaardag werd HVW gedigitaliseerd en vond in de bib in Sint-Niklaas een herdenkingsavond plaats. Na een hartelijk welkomstwoord door Rik Van Daele, directeur Bibliotheca Wasiana, gaf Bart Casier, directeur van Interwaas, toelichting bij de digitalisering. De hoofdmoot betrof een panelgesprek omtrent de rol en betekenis van HVW tussen sleutelfiguren uit de journalistieke wereld 1960-2000. Koen Dewanckel, ex-journalist en huidig communicatieverantwoordelijke van Interwaas, nam interviews af van

Marcel Van Brussel, jarenlang HVW-sportmedewerker
Luc De Ryck, aanvankelijk sportmedewerker HVW, later algemeen medewerker van concurrent De Voorpost
Wouter Vloebergh, hoofdredacteur De Voorpost
De huidige pers was in het panel vertegenwoordigd door Mattias Goossens, journalist Gazet van Antwerpen/Het Nieuwsblad.

De herdenkingsavond werd bijgewoond door een 75-tal genodigden, onder wie de dochter van de stichter (Maurice Van Haver) en tal van oud-journalisten en medewerkers.

V.l.n.r. Koen Dewanckel, Luc De Ryck, Marcel Van Brussel, Wouter Vloebergh en Mattias Goossens.