100 jaar Internationale Vliegweek in Temse

12-05-2011

Dinsdag 17 mei, 19.30 u.

AC De Zaat - Zaal Arcke op de 5° verdieping

Infovergadering rond viering Temses grootste evenement uit de geschiedenis

100 jaar Internationale Vliegweek in Temse, 1912-2012

Oproep tot medewerking aan verenigingen en bevolking

In september 1912 vond het grootste evenement in de geschiedenis van Temse plaats: de Internationale Vliegweek. U kon er alles over lezen in het jongste nummer van het gemeentelijk infoblad.

Het is de intentie van het gemeentebestuur in 2012 zoveel mogelijk activiteiten op één of andere manier, in meerdere of mindere mate, te linken aan dat uitzonderlijke evenement. Het is tevens de bedoeling een hoogtepunt op de Wilfordkaai te organiseren in september 2012, precies 100 jaar na het historische gebeuren.
Met het oog daarop nodigt het gemeentebestuur alle verenigingen en belangstellenden langs deze weg uit op een algemene infovergadering, waarop het project nader wordt toegelicht. De vergadering vindt plaats in de feestzaal van het gemeentehuis op de Markt op dinsdag 17 mei, 19.30 u.

Toelichting door burgemeester Luc De Ryck en schepen van Cultuur Annemie Blommaert.

Iedereen is welkom!

Info: cultuurbeleidscoördinator Sophie Vermeire, tel. 03 710 12 74, cultuurbeleid@temse.be

Temse herdenkt 100ste verjaardag

September 1912: Vliegweek, grootste evenement in de geschiedenis van Temse

Van 7 tot 16 september 1912 vond in Temse de internationale vliegweek plaats, het grootste evenement in de lokale geschiedenis. Ter herdenking van de 100ste verjaardag vliegt Temse erin. Er wordt een viering op touw gezet, die enerzijds gespreid is over het hele jaar (voornamelijk via het verenigingsleven) en anderzijds z’n absoluut hoogtepunt beleeft op zondag 16 september, dag op dag de 100ste verjaardag van (de slotdag van) de vliegweek. Het is de bedoeling het jaar 2012 dan op de Wilfordkaai te doen herleven, o.m. door iedereen uit te nodigen te komen in de klederdracht van 1912.

Tot de hoogtepunten behoren meerdere tentoonstellingen en publicaties, o.a. de historiek in boekvorm door Frank De Cuyper en Didier Van Riel.

Oproep aan de verenigingen

Aan de verenigingen wordt gevraagd hun (hoofd)activiteit(en) in 2012 in de mate van het mogelijke te linken aan de Vliegweek. Zodoende wordt het hele jaar aan het evenement herinnerd. De mogelijkheden zijn onbeperkt. Binnenkort worden alle verenigingen op een infovergadering uitgenodigd. Alle initiatieven zullen te gepasten tijde gebundeld gepubliceerd worden in een promotiebrochure.

Vragen, suggesties, voorstellen tot mede/samenwerking... zijn welkom bij cultuurbeleidscoördinator Sophie Vermeire, tel. 03 710 12 74, e-mail: sophie.vermeire@temse.be.

Hoogtepunt: zondag 16 september 2012

Het hoogtepunt wordt het weekend van 14-16 september, met als absolute uitschieter zondag 16 september. Het is de bedoeling het jaar 1912 dan te doen herleven op de kaai aan de hand van muziek, oldtimers, vaar- en vlieg-tuigen, kunstenaars, oude beroepen, ambachten, nijverheden, brandweer, politie, theater... De toneelverenigingen kunnen daarbij een grote rol spelen. Uiteraard zullen er extra attracties te zien zijn. Er wordt vooral ook een oproep gedaan aan de bevolking om die dag op de kaai present te zijn in de kledij van 1912.

Vragen, suggesties, voorstellen tot mede/samenwerking... zijn welkom bij museumfunctionaris Annick Rooms, tel. 03 710 12 52, e-mail:museum@temse.be.

De vliegweek 1912

In een tijd dat de auto nog een sensatie was, was het vliegtuig dat des te meer. De internationale vliegweek die in Temse werd georganiseerd van 7 tot 16 september 1912, was dan ook een hoogst uitzonderlijk evenement.

In Belgisch Kongo waren geen verkeerswegen om de verre afstanden te overbruggen, vandaar dat het Ministerie van Koloniën de inzet van vliegtuigen overwoog. Zij waren echter nog maar in hun beginstadium en hadden slechts een actieradius tot 300 km. De aanleg van vliegvelden zou een onmogelijke investering vergen. Vandaar dat gedacht werd aan watervliegtuigen, die konden dalen en opstijgen op stromen en meren. Om één en ander uit te testen, werd uitgekeken naar een niet brede, meanderende rivier met een variërende waterstroming. De Schelde in Temse werd de uitverkoren plaats: oefenterrein, maar vooral ook strijdtoneel, want het betrof een wedstrijd, een organisatie van de Aero-Club van België. Er werd gevlogen tussen de monding van de Rupel en de Durme (10 km afstand). De criteria waren: de samenstelling van de gevlogen uren; de kortste afstand om uit het water op te stijgen in de richting van de stroom resp. tegen de stroom; de grootste afstand zonder dalen; vaarprijskamp. Elke piloot moest de proeven met zijn zelfde vliegtuig uitvoeren. Er schreven 15 piloten in (uit Frankrijk, België en Duitsland). Het was een indrukwekkende organisatie, die gepaard ging met grootse feestelijkheden. Temse bereidde zich zorgvuldig op dit buitengewone gebeuren voor. De  belangstelling was massaal en internationaal. In het bijzonder Temse en Bornem stonden op hun kop. Het spektakel kende ook schaduwzijden: de Belgische piloot Busson (Herstal) stortte met zijn ééndekker neer, waarbij zijn mecanicien, de Parijzenaar Alexander Borie, om het leven kwam; een herdenkingsprent van het slachtoffer vormt een blijvende herinnering aan dit drama. Ook botsten 2 boten in de duisternis op elkaar, waarbij 2 passagiers uit Hoboken de dood vonden. Daarnaast waren er meerdere ongevallen, maar zonder dodelijke afloop. De zege ging naar een Fransman. Naar aanleiding van de vliegweek werden talrijke postkaarten uitgegeven.