Vorstelijk onthaal voor koning en koningin in Temse

dinsdag, 25 april, 2017
Vorstelijk onthaal voor koning en koningin in Temse

Op dinsdag 25 april bezochten koning Filip en koningin Mathilde 3 gemeenten in de regio Waas en Dender: Kruibeke, Temse en Dendermonde.

In Temse werd een bezoek gebracht aan de Wase Werkplaats. Het vorstenpaar werd hartelijk verwelkomd door burgemeester Luc De Ryck, voorzitter Greta D’Hondt en directeur Lucas Marain. Vergezeld door leden van de bestendige deputatie, schepen Hugo Maes en sleutelfiguren van de Wase Werkplaats bezochten de koning en de koningin 3 ateliers, waar ze persoonlijk kennis maakten met de werknemers en hun werkzaamheden. Duidelijk geïnteresseerd, stelden zij tal van vragen, wat (vooral ook door de werknemers) sterk werd gewaardeerd.

Bij hun afscheid wandelde het vorstenpaar - onder luid applaus - door een erehaag van (duidelijk geëmotioneerde) werknemers.

De Wase Werkplaats bood de vorsten als geschenk gepersonaliseerde producten aan, voorzien van de namen van de vorsten en hun kinderen. Het geschenk van het gemeentebestuur werd uitgereikt en toegelicht door burgemeester De Ryck. Het was de 17de maal dat Temse vorstelijk bezoek ontving. Het eerste was door koning Leopold II rond 1880, het laatste door… Prins Filip in 1991 t.g.v. de doop van de jumbo ferry Oostende Dover ‘Prins Filip’. Het geschenk betrof een kader met daarin 2 foto’s van de doopplechtigheid, een foto van de skyline van Temse en een foto van de maquette van de ‘Prins Filip’, die zich in het kabinet van de burgemeester bevindt.

Voor Temse in het algemeen en de Wase Werkplaats in het bijzonder was het een absolute hoogdag - en voor allen die het meemaakten: een onvergetelijke ervaring.