Belleman Gerard Vercauteren heeft een vorstelijke uitvaart gekregen (zaterdag 18 november). De dekenale kerk zat afgeladen vol. De verscheidene honderden aanwezigen vormden een spiegel van het gemeenschapsleven: de hele maatschappelijke ladder was aanwezig, van arm tot rijk, van jong tot oud... Zijn collega-bellemannen waren in grote getale opgekomen. De eredienst werd geleid door pastoor Julien Schreyen.

Aansluitend bij de dienst las Amber, kleindochter van Gerard, een ontroerende tekst voor, waarna het geheel een waarachtige apotheose kende. De belleman van Dadizele, goede vriend van Gerard, betrad het altaar en riep de woorden, die Gerard altijd bij het begin van een roep riep: ‘Aandacht! Aandacht! Aandacht! Hier volgt een mededeling van het gemeentebestuur van Temse’. Burgemeester Luc De Ryck, met wie de belleman 19 jaar nauw samenwerkte (en die o.m. Gerards teksten schreef), hield dan een hulderede, waarbij hij zowel de belleman als de mens genuanceerd omschreef. Hij zei o.m. dat er nooit nog een belleman als Gerard zou komen en noemde de afgestorvene terecht ‘de vriend van iedereen’. De burgemeester eindigde zijn toespraak met de vraag om de belleman een ultiem applaus te geven, een verzoek dat geweldige navolging kreeg en voor grote emotie zorgde.

Bij het verlaten van de kerk vormden de bellemannen een erehaag op de trappen van de kerk.

storage/local/temse/belleman-in-memoriam.pdf

• Cultuur