Vogelkundige kring De Sneeuwgors vierde 60ste verjaardag

Temse was voor de introductie van verscheidene sport- en andere verenigingen een pionier. De Vogelkundige Kring De Sneeuwgors is daarvan een voorbeeld. Op zaterdag 17 maart vierde de club haar diamanten jubileum. Het feestmaal in Salons Den Oever werd voorafgegaan door een ontvangst op het gemeentehuis. Burgemeester Luc De Ryck schetste de historiek van de vereniging, waarna voorzitter Wilfried Pauwels een hartelijk dankwoord uitsprak. Beiden beklemtoonden het uitzonderlijke palmares en de bijzonder goede geest onder de leden.

De Sneeuwgors ging in 1958 van start met Alfons Heirbaut als voorzitter, Aloïs Van Raemdonck als secretaris en Bernard Joos als penningmeester. Lokaal De Reisduif, waar de stichting plaatsvond, was het eerste clubhuis. In de eerste decennia vonden tal van dia-avonden en natuurwandelingen plaats, maar de constanten tot vandaag zijn: de jaarlijkse expo (waarvoor al eens tot 1 700 vogels werden genoteerd), voordrachten en uitstappen. Naast talrijke Europese, nationale en provinciale kampioenen telde de club ook 5 wereldkampioenen: Philibert De Smet, Albert De Smet, Etienne De Breucker, Bart De Groep en Herman Cools. In haar 60-jarig bestaan telde de vereniging slechts 3 voorzitters (Alfons Heirbaut, Raoul De Ryck en Wilfried Pauwels) en 6 secretarissen (Aloïs Van Raemdonck, Jean Van Brussel, Louis Waumans, Eddy Van Den Eede, Franky Heirbaut en Martine Van Caer). Als secretaris-penningmeester gedurende meer dan 30 jaar was Jean Van Brussel een prominente sleutelfiguur.

Anno 2018 telt de club 80 leden. Het bestuur bestaat uit voorzitter-penningmeester Wilfried Pauwels, erevoorzitter Raoul De Ryck, secretaris Martine Van Caer en de leden Albert De Ryck, Frank Heirbaut en Walter Cuyt. Voorzitter Wilfried Pauwels heeft het record in aantal jaren anciënniteit: hij is al 55 jaar lid.

Foto : De staatsiefoto op het gemeentehuis, met vooraan v.l.n.r. Martine Van Caer, Wilfried Pauwels, burgemeester Luc De Ryck, schepen Debby Vermeiren en erevoorzitter Raoul De Ryck.