Interwaas viert 50ste verjaardag

‘Toverbal’ in voortuin ziekenhuis tot vrijdag 9 november

Van bij de oprichting in 1968 maakt Temse deel uit van Interwaas, het intergemeentelijk samenwerkingsverband (voorheen: Intercommunale Land van Waas), waarvan intussen 10 gemeenten lid zijn. Op vrijdag 19 oktober werd ‘de toverbal’, jubileumsymbool van de 50ste verjaardag, onthuld in de voortuin van ziekenhuis De Pelikaan. De ‘toverbal’ (zie verder) wordt om beurt in de 10 gemeenten geplaatst. Op die manier wil Interwaas de gemeenten bedanken voor het vertrouwen. In Temse pleistert hij tot 9 november.

De keuze van de locatie is niet toevallig: rechtover het voormalige Instituut Sint-Amelberga, waar Interwaas een attractief project voorbereidt, een werk-, woon-, winkel- en recreatieplek, met betaalbare huisvesting voor verschillende doelgroepen in een groene omgeving.

Op de plaatsingsplechtigheid schetste directeur Bart Casier de oprichting van Interwaas, in eerste instantie ingegeven door de Wase solidariteit ten overstaan van de territoriale uitbreidingsplannen van de haven van Antwerpen. De industriezone TTS (Temse) was haar eerste grote project.

Burgemeester Luc De Ryck beklemtoonde de grote betekenis van Interwaas voor Temse en ging nader in op de grootste realisatie: de industriezone TTS, die al jaren volledig volzet is en waar meer dan 200 bedrijven op een oppervlakte van 325 ha meer dan 5.000 mensen tewerkstellen. De burgemeester, voorzitter van Interwaas 1989-1993 en nog altijd lid van het directiecomité, bracht ook hulde aan de 3 sleutelfiguren in de 50-jarige geschiedenis: mr. Gustaaf Deckers, Henk Geeroms en huidig directeur Bart Casier. De burgemeester besloot: ‘Onze gemeente draagt blijvende, tastbare resultaten, die het welzijn en de welvaart van onze gemeente wezenlijk ten goede zijn gekomen en nog steeds ten goede komen.’

Toverbal

De directeur en de burgemeester onthulden de ‘toverbal’, een kunstwerk, ontworpen door Lut Vandebos en Niko Van Stichel. Het is opgebouwd rond de rode bol, die deel uitmaakt uit van het logo van Interwaas. ‘Het is een rode parel waaromheen we een grafisch omhulsel gebouwd hebben’, leggen de kunstenaars uit. ‘Een toverbal, die meer verbergt dan wat je op het eerste gezicht kan verwachten. De verschillende rollen die Interwaas opneemt in het Waasland werden grafisch verwerkt in de gelaserde wanden. Zij komen langzaam aan te voorschijn, wanneer de toeschouwer/passant even de tijd neemt om het werk van dichterbij te bekijken en te lezen: een juwelendoos, met daarin een zoete rode bol die de wereld van Interwaas vormt. Het is een bijna onzichtbaar kracht waar burgers, besturen en bedrijven door worden gesteund.’

Het kunstwerk is vervaardigd uit geanodiseerd aluminium en gelaserde inoxplaat.

De ‘toverbal’ blijft in de Gasthuisstraat tot vrijdagmorgen 9 november. Al die tijd vormt hij ook het onderwerp van een wedstrijd. Wie het op een originele manier in beeld brengt op deze locatie, maakt kans op een mooie prijs. Het reglement vind je op de Facebookpagina '50 jaar Interwaas'.

Directeur Bart Casier en burgemeester Luc De Ryck bij de ‘toverbal’.