Toespraak Eerste Schepen Hugo Maes m.b.t. ‘Luc De Ryck, 25 jaar burgermeester

Na 10 jaar schepen te zijn geweest (1983-1992) is Luc De Ryck intussen 25 jaar burgemeester. Op het gemeentehuis werd hij door eerste schepen Maes als volgt getypeerd.

Het curriculum vitae van de burgemeester weergeven is onbegonnen werk. Ik beperk mij tot - wat ik meen - de krachtlijnen.

Luc De Ryck werd geboren in Temse op 11 november 1949. Als leraar Nederlands-Engels-Duits gaf hij les aan het Heilige-Maagdcollege in Dendermonde (1969-1985) en in het CVO Temse (1969-1977).

Als voorzitter van de Jong-CVP (1977-1982), coming-man en nieuwe wind in de partij, nam hij voor het eerst aan de gemeenteraadsverkiezingen deel in 1982. Hij haalde 1.068 voorkeurstemmen, zat in de top van de stemmentrekkers en werd meteen schepen.

Met zijn boezemvriend Désiré Van Riet, die burgemeester werd, vormde hij jarenlang een tandem. Ingevolge een interne afspraak met Van Riet, volgde Luc De Ryck hem op in 1993. Sinds 1 januari is hij dus 25 jaar burgemeester.

In 2006 behaalde de burgemeester 3.567 voorkeurstemmen, de hoogste score in de geschiedenis van Temse.

In weerwil van nadrukkelijke aandrang van de hogere partijleiding - tot op nationaal niveau - weigerde hij steevast op te komen voor andere dan gemeenteraadsverkiezingen. Hij heeft nooit op een parlementaire of provinciale lijst gestaan. Hij had alleen belangstelling voor Temse.

Zijn slogan bij de verkiezingen van 2012 vat zijn inzet en gedrevenheid samen: Luc De Ryck, meer-dan-voltijds en uitsluitend burgemeester.

Beroepshalve gaf hij les tot 1985. Van 1986 tot 1999 was hij kabinetsmedewerker van minister Miet Smet. Hij behoorde tot de vertrouwelingen van de minister, was ghost-writer en verantwoordelijk voor de regionale dossiers, in het bijzonder het Waasland.

Het is bekend dat zijn werkzaamheden op het kabinet ook Temse zijn ten goede gekomen. Eén voorbeeld: de gemeentelijke bibliotheek.

Van 1989 tot 1993 was hij ook voorzitter van Interwaas. Sindsdien zetelt hij in het directiecomité.

Via zijn activiteiten in de streekjournalistiek (1966-1982) evolueerde hij in de richting van de plaatselijke geschiedschrijving, in het bijzonder het Temse vanaf 1885. Hij is de auteur van meerdere werken m.b.t. Temse, o.a. ‘Temse in de goeie ouwe tijd’, ‘Het gemeentehuis van Temse’ en de biografieën van kunstschilder Jef De Pauw en beeldhouwer Valeer Peirsman. Met zijn boek over de Temsese IJzerhelden de gebroeders Van Raemdonck genoot hij bekendheid over heel Vlaanderen. Ook als stripfanaat heeft hij meerdere belangrijke publicaties op zijn naam, o.a. de biografie van Jommeke-tekenaar Jef Nys.

De burgemeester van Temse is bekend als wielerfanaat, met een bijzondere voorliefde voor de Ronde van Frankrijk. Als fervent fietser beklom hij de beroemde cols uit de Tour de France. Hij werd tweemaal kampioen van België bij de burgemeesters.

Een andere belangrijke hobby van hem is het bijwonen van popconcerten van artiesten uit de jaren ‘60-‘70. Hij heeft er al zo’n 50 aan het werk gezien.

Zijn favoriete reisbestemming is de Provence.

De burgemeester van Temse is uitgegroeid tot een echte burgervader, steeds paraat voor iederéén!