Temse ondertekent bibliotheekcharter ‘Een bibliotheek voor iedereen!’

Bij beslissing van het schepencollege ondertekende het gemeentebestuur van Temse op vrijdag 6 april het charter ‘Een bib voor iedereen!’.  Het gemeentebestuur beklemtoont daarmee dat het de bib een warm hart toedraagt en de noodzaak erkent tot blijvende ondersteuning.

De campagne ‘Een bib voor iedereen’'!’ wil zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen van mensen met een warm hart voor de bib. In Temse tekenden al meer dan 1.000 inwoners het charter. Daarmee staat Temse momenteel op de 2de plaats in Vlaanderen (= 308 gemeenten)

De gemeentelijke bib ging in Temse in 1981 van start in het Huis Verbeeck (Hoogkamerstraat). Bibliothecaris was Jozef D’Haese, in 1985 opgevolgd door Marijke Dierickx. Toen al na enkele jaren bleek dat het gebouw te klein was, besliste het schepencollege tot de bouw van een nieuwbouw. Schepen van Cultuur Luc De Ryck, initiatiefnemer en bezieler, had de leiding over de realisatie. De voormalige ‘Hogen Hof’, hoek Oeverstraat/Paterstraat, bleek de geschikte locatie. Naar de plannen van architect Jos Van Garsse legde minister van Cultuur Patrick Dewael in 1991 de eerste steen. Op 22 november 1992 werd de nieuwbouw in gebruik genomen. De opening ging gepaard met de onthulling van het beeld ‘Lezende Jeugd’ van Valeer Peirsman (voor het bibgebouw) en met de toekenning van de onderscheiding ‘Boekegem’, officiële onderscheiding voor het bibbeleid in Temse. Sindsdien is de bib een onmisbare schakel in het gemeenschapsleven van de gemeente.

Burgemeester Luc De Ryck, gemeentesecretaris Nele De Cleen en schepen van Cultuur Lieve Truyman ondertekenden het charter. Staande: bibliothecaris Marijke Dierickx en assistent-dienstleider Jeroen De Lathouwer.