Een initiatief van het gemeentelijk Carnavalcomité

Temse krijgt er een reus bij: belleman Gerard Vercauteren

Temse krijgt er een reus bij. En wat voor één! Belleman Gerard Vercauteren, die vorig jaar op 11 november op 73-jarige leeftijd overleed, geniet welverdiend de eer om voortaan als reus verder te leven. Initiatiefnemer en organisator is het Gemeentelijk Carnavalcomité. Voorzitter Dirk Mettepenningen en het bestuur overwogen al maanden een reus te laten maken en de discussie omtrent ‘wie?’, kreeg spontaan een antwoord met het overlijden van de belleman. Iedereen was het erover eens: een betere keuze bestaat niet!

De echtgenote van Gerard reageerde enthousiast.

Reus den belleman is intussen volop in wording. Hij wordt gedoopt, geregistreerd en doet zijn eerste optreden op de dag van Temse in de Wolken: zaterdag 25 augustus.

Temse heeft momenteel 6 reuzen:

• Tielrode: den Toeter van Vriendenkring De Kliek
  • Steendorp: Keizer Karel I en Mie Matsjoefel van de Orde van de Baksteen
  • Elversele: Rosse Jo en Wan-Trien van Chiro Pripo

Daarnaast is er kaailoper den Bruine, maar hij is van een ongewone orde (en materiaal): met hem wordt niet rondgewandeld, hij wordt enkel opgesteld bij feestelijkheden (o.a. bij carnaval).

Den belleman wordt dus de 7de reus in de rij.

Bouwer Guy Claus

Toen beslist werd een reus te bouwen en uitgekeken werd naar een bouwer, suggereerde Eveline Claus (prinscarnaval 2017) de naam van haar vader. Guy Claus, afkomstig van Bazel, maar al jaren woonachtig in Tielrode, studeerde elektromechanica en is een knutselaar, ontwerper van puzzels en van van-alles-en-nog-wat, van alle markten thuis. Guy beantwoordde de vraag van het Carnavalcomité met geestdrift. Het is de eerste maal dat hij een reus bouwt.

Het ontwerp werd werkelijkheidsgetrouw getekend door een bekende naam uit de stripwereld: Filip Heyninck, lange jaren verbonden aan Studio 100, als illustrator van o.m. Kabouter Plop en Piet Piraat. Hij ‘vertaalde’ ook een boek naar de Vlaamse gebarentaal.

Materieel en financiering

Het geraamte wordt gemaakt uit aluminium buizen, die geplooid zijn met daarrond ijzeren netten en een beschermlaag rond de netten. Het onderstel is gemaakt uit inox en omvat stevige rolwielen, die volledig kunnen ronddraaien en voorzien zijn van remmen. Het hoofd en de handen zijn uit polyester. Als kledij wordt gekozen voor een vergrote versie van het kostuum van de belleman. Gerards echtgenote schenkt z’n grootste bel: zij wordt door de reus in de rechterhand gedragen. Links draagt hij z’n aankondigingsvaandel met zijn naam en het wapenschild van Temse.

Totale hoogte: 4,60 m, omtrek onderaan de rok, 4,72 m, gewicht: 100 kg. Voor de op- en afbouw zijn telkens 4 personen nodig.

De productie wordt geraamd op 5.000 euro.

Medaille en brochure

Voor de financiering voorziet het Comité meerdere gradaties (Sympathisanten, Beschermcomité, Peterschap en Sponsor). Naargelang het bedrag bekomt men een steeds grotere return, maar iedereen krijgt ten minste 1 medaille. Ook de medaille - genummerd en met certificaat - is (naar Gerards evenbeeld) ontworpen door Filip Heyninck. De oplage is beperkt: in overeenstemming met de voorintekeningen. Er dient vooraf ingetekend en betaald via de Toeristische Dienst. De medaille wordt uitgereikt op de dag van de doop. Aankoopprijs: 18 euro, betaling via inschrijving op rekening BE91 8601 2012 4576.

Speciaal voor deze gelegenheid wordt op de dag van de doop ook een brochure uitgegeven, bestemd voor alle steunverleners.

Het initiatief wordt materieel en financieel ondersteund door het Gemeentebestuur en Toerisme Temse.

Doop en registratie

Meter is Nelly Poissonnier, echtgenote van de belleman, peter is bouwer Guy Claus. Op zaterdag 25 augustus wordt de reus symbolisch boven de doopvont gehouden en ingeschreven in de bevolkingsregisters. Het programma:

• 14.30 u. Doop door E.H. Julien Schreyen (op de trappen van de dekenale kerk)
  • Aansluitend: symbolische inschrijving door de burgemeester in de bevolkingsregisters (in de feestzaal van het gemeentehuis) + receptie
  • Rondgang op de Wilfordkaai als intro tot de opening van Temse in de Wolken

Info: Toeristische Dienst, gemeentehuis (Markt), 03 710 12 00, toerisme@temse.be

Dirk Mettepenningen, voorzitter van het Carnavalcomité, geflankeerd door burgemeester Luc De Ryck en reuzenbouwer Guy Claus. Staande: schepen van Toerisme Franky De Graeve, Eveline Claus, Davy De Gendt (penningmeester  Carnavalcomité) en Rita Heerwegh, voorzitter Toerisme Temse.