Nieuwe Handicar

Na 16 jaar bollen was de Handicar dringend aan vervanging toe…..

De Handicar, een aangepast mini-busje met rolstoellift, is een service die al bijna 30 jaar door de gemeente wordt aangeboden aan minder-mobiele Temsenaren.

Het was Schepen Hugo Maes, destijds de drijvende kracht achter de invoering van de dienst Handicar, die nu ook weer het voortouw nam om een nieuwe wagen aan te kopen.

In het kader van het Burgemeestersconvenant waarin gemeenten zich engageren om de CO²-uitstoot te verminderen werd er gekozen voor een wagen die rijdt op Compressed Natural Gas of CNG, een natuurlijk en milieuvriendelijk aardgas.

Deze wagen is de eerste in zijn soort bij het gemeentebestuur die op CNG rijdt. Het wagenpark van groen- milieu- en technische dienst wordt in de toekomst ook vernieuwd met wagens die op CNG rijden, ondertussen werden er al 4 in bestelling gegeven via het modelcontract van EANDIS (nu Fluvius).

De wagen werd geleverd door Fiat en aangepast voor minder-mobielenvervoer door de firma Trapman.

Op donderdag 16 augustus werden de vrijwillige chauffeurs en andere regelmatige gebruikers uitgenodigd om de nieuwe Handicar te bekijken en geïnformeerd te worden over de technische kant van de wagen.

Hugo Maes :

Deze wagen staat ter beschikking van alle inwoners van Temse, van rusthuizen en verenigingen. De bestuurders die met deze wagen rijden, zijn vrijwilligers.

Naast de nieuwe technologieën in de wagen (achteruitrijcamera – sensoren – ingebouwde gps …) is deze wagen omgebouwd . Een lift die tot 400 kg kan tillen en dus ook geschikt is voor elektrische rolwagens, nieuwe opspansystemen en veiligheidsgordels, nieuwe systemen voor het bijplaatsen en verwijderen van vaste stoelen maken het voor de vrijwilligers mogelijk om deze wagen gemakkelijk gebruiksklaar te maken.

Wij zijn er van overtuigd dat deze nieuwe wagen een wezenlijke bijdrage zal leveren om zo  de mobiliteit van onze senioren en minder mobiele personen te verhogen.

Wie meer info wil over de dienst Handicar kan terecht bij de gemeentelijke dienst Sociale Zaken, diensthoofd Miralda Verdickt op het nummer 03 710 12 25 of  sociaal@temse.be of op www.temse.be/gemeentediensten/socialezaken en senioren