Steendorp heeft opnieuw een cultuurcentrum: De Mosterdpot

Vrijdag 22 december was een hoogdag voor Steendorp. Met de opening van De Mosterdpot beschikken de plaatselijke gemeenschap en het verenigingsleven - na een decennium - opnieuw over een cultuurcentrum. De opening vormt de kers op de taart in het spoor van tal van andere recente gemeentelijke realisaties, die de steenbakkersgemeente zijn ten goede gekomen. Steendorp is opnieuw op de kaart gekomen. Of zoals burgemeester De Ryck het bij de opening formuleerde: ‘Steendorp, herontdekt en geherwaardeerd’.

De voorgeschiedenis van De Mosterdpot begint in 1904 met de bouw van de Katholieke Kring. Toen het gebouw uitgeleefd was, kwam er in 1969 op dezelfde plaats een nieuwbouw met een naam die de hand uitstak naar iederéén: ‘Het Centrum’. Toen ‘Het Centrum’ uitgeleefd was en zijn deuren sloot (2010), startten gesprekken tussen de eigenaar, de parochiale vzw, en het gemeentebestuur. Zij resulteerden in 2012 - nog tijdens de vorige legislatuur - in de aankoop van het complex door het gemeentebestuur. Kostprijs: 90.000 euro, met als voorwaarde dat de nieuwbouw zou gerealiseerd worden in functie van de Steendorpse gemeenschap en verenigingen.

Het gemeentebestuur maakte werk van het dossier. Met Bas Wauman als architect en in overleg met de Steendorpse verenigingen kwam het project tot stand. Kostprijs: 1.600.000 euro. Het resultaat is imposant. Op de opening heerste dan ook de sfeer van de grote dagen. De muziekverenigingen van Steendorp leidden het gebeuren muzikaal in en zorgden meteen voor ambiance, Fedra Coppens (viool) en Marc Van Daele (zang, piano) zorgden voor hoogstaande muzikale omlijsting, schepen van Cultuur Lieve Truyman gaf toelichting bij de realisatie en burgemeester Luc De Ryck opende officieel. Daarna volgde een receptie.

De realisatie van ‘De Mosterdpot’ is een godsgeschenk voor Steendorp. De plaatselijke gemeenschap krijgt er een kapitale troef bij, die zonder twijfel extra impulsen zal geven aan de vlucht van de heroplevende steenbakkersgemeente.

• Cultuur