Officieel erkende motorhomeparking feestelijk geopend

‘De realisatie van de motorhomeparking is een nieuw hoogtepunt in de naoorlogse geschiedenis van het toerisme in Temse’, aldus burgemeester Luc De Ryck op de officiële opening op De Zaat op vrijdag 10 augustus. De parking is al meer dan een jaar in gebruik, maar pas sinds kort beantwoordt hij volledig aan het label ‘Erkend logies’, vandaar dat het gemeentebestuur een feestelijk moment inlaste voor de officiële opening.

Jeugdbelleman Arno De Maere verwelkomde de genodigden, waarna schepen Vandersickel toelichting gaf bij de totstandkoming. Schepen Franky De Graeve weidde uit over de belangrijke meerwaarde voor het toerisme en illustreerde dat met feiten en cijfers. Burgemeester Luc De Ryck kreeg het laatste woord: hij schetste de historiek van de parking en refereerde ook naar het caravanbedrijf Constructam (Temse), dat in de jaren ‘60-‘70 internationaal geschiedenis schreef. De hoge kwaliteit van de caravans heeft ertoe geleid dat er 2 Constructamcaravanclubs bestaan (in Wallonië en Nederland).  Het officiële gedeelte werd afgerond met de onthulling van het label ‘Erkend Logies’.

Van de Wilfordkaai naar De Zaat

Als centrum van het Scheldetoerisme is Temse een begeerde bruid voor dagjesmensen. Ook voor eigenaars van motorhomes.

Na de ingebruikname van de tweede Scheldebrug (2009) en - als gevolg daarvan - de verdwijning van de zandhopen, de kranen en de sporen, kreeg de kaai een uitsluitend toeristische bestemming en werd ook de motorhome er een vertrouwd gezicht. Aanvankelijk waren het er slechts enkele, maar al spoedig meldden zich 10 en meer campers aan. Gezien de kaai geen camping was, maar het gemeentebestuur de mobilhomes wel graag zag komen, koos het schepencollege voor een andere locatie. De mobilhomes kregen een voorlopige pleisterplaats aan het uiteinde van de parking van AC De Zaat. Het bestuur ging er toen van uit dat de campers elders een definitieve stek zouden krijgen, bijvoorbeeld in de Kasteeldreef. Na onderzoek werd uiteindelijk toch geopteerd voor de bestendiging én professionalisering van de parkeergelegenheid op De Zaat-parking.

In 2015 gingen de werken van start in een regie van schepen Freddy Verbeke. De parking omvat 20 parkeerplaatsen en is voorzien van riolering, waterleiding, elektriciteit en verlichting. De wegenis en de omgeving werden eveneens op punt gesteld, inclusief een groene zone tussen de 2 parkeerruimtes van de parking. Voor de gebruikers zijn er ook picknicktafels en infopanelen.

Voor de financiering bekwam het gemeentebestuur een toelage van 10 000 euro van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V).

Vele motorhome-eigenaars hebben intussen de weg gevonden naar Temse en zijn bijzonder enthousiast over de locatie en de inrichting. Dat blijkt mede uit het bezoek van talrijke (ook buitenlandse) groepen, die Temse in hun programma opnemen voor een één- of meerdaags verblijf. Ook de plaatselijke commerciële wereld plukt mee de vruchten van de gebruikers.