Lucas Meersman exposeert abstract werk in Dacca Loft

De 80ste verjaardag van Lucas Meersman (°Temse, 1938) is aangegrepen om een tentoonstelling te wijden aan zijn abstract werk. Op dat terrein behoorde de kunstschilder tot de pioniers in ons land. Initiatiefnemer tot de expo was Ernest Van Buynder, voorzitter van de Vrienden van het Museum Hedendaagse Kunst Antwerpen. Met burgemeester Luc De Ryck, Gery Draps, Luc Vivier en Karl Meersman vormde hij de werkgroep ‘Lucas Meersman 80’, die samen met het gemeentebestuur/gemeentelijk cultuurcentrum de tentoonstelling organiseerde.

De vernissage (zondag 9 september) werd bijgewoond door 150 genodigden. Cultuurfunctionaris Linda Van Buynder verwelkomde en leidde de sprekers in. Ernest Van Buynder bracht een analyse van het leven en werk van de kunstenaar, waarna burgemeester Luc De Ryck nadere toelichting gaf bij de groei van Temses cultuurbeleid en de expo officieel voor open verklaarde. Lucas Meersman besloot met een emotioneel dankwoord.

De expo wordt begeleid door een 64 blzn. tellende monografie, die naast talrijke schilderijen een voorwoord omvat van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz, artistieke analyse door Ernest Van Buynder, leven en werk en overzicht tentoonstellingen door Luc Vivier en nawoord door de burgemeester. Fotografie: Frank Moreels. Lay-out: Ben Meersman. Op de frontpagina van de brochure prijkt het schilderij, dat 25 jaar geleden door notaris Bernard Dubois aan de gemeente geschonken werd. De notaris en zijn echtgenote waren als ‘special guest’ aanwezig. De brochure is ter plekke verkrijgbaar tegen 5 euro.

De expo is t/m 30 september vrij toegankelijk op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag, telkens van 8 tot 20 u. De kunstenaar is permanent aanwezig.

Info: Elke Koppen, museumfunctionaris, 03 710 12 52, museum@temse.be.

V.l.n.r. de medewerkers aan de tentoonstelling: Joost Vercouteren, Luc Vivier, Gery Draps, Ernest Van Buynder, Lucas Meersman, burgemeester Luc De Ryck, het echtpaar Bernard en Lena Dubois-François, Louis Van Raemdonck en Frank Moreels.