KLIMAATFONDS minister CREVITS SUBSIDIEERT ACADEMIE VAN TEMSE: 175 943 euro

Temse doet aanzienlijke inspanningen m.b.t. energiebesparing. Daarvoor wordt onze gemeente nu ook door minister van Onderwijs Hilde Crevits beloond. In het kader van de subsidiëring van projecten m.b.t. het Klimaatfonds voor het deeltijds kunstonderwijs heeft de minister een toelage van 175 943 euro toegekend aan de Academie en Vaktekenschool. De subsidie heeft betrekking op werken m.b.t. isolatie, verwarming en schrijnwerk.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits investeert 4,2 miljoen euro in energiebesparende projecten in scholen van het deeltijds kunstonderwijs (DKO) en het stedelijk onderwijs in Antwerpen en Gent. Deze schoolbouwprojecten zorgen voor 2 400 ton minder CO2-uitstoot per jaar. Het is één van de klimaatacties waartoe de onderwijssector zich engageert. In totaal investeert het beleidsdomein Onderwijs 54 miljoen euro in klimaatinitiatieven om de CO2-uitstoot te verminderen en de samenleving klimaatvriendelijker te maken.

Eind schooljaar 2016-2017 werd een oproep gelanceerd aan de schoolbesturen van het deeltijds kunstonderwijs om aanvragen voor energiebesparende ingrepen in hun onderwijsinfrastructuur in te dienen. Er werden 49 projecten ingediend door 46 gemeentebesturen, waarvan 43 energiebesparende projecten ontvankelijk werden verklaard. Die werden gerangschikt op basis van hun CO2-reductie per gesubsidieerde euro. 27 projecten krijgen samen een totale subsidie van bijna 3,2 miljoen euro. Daarnaast werden voor het stedelijk onderwijs in Antwerpen en Gent nog eens 10 energiebesparende projecten goedgekeurd. Alles samen gaat het dus over 37 projecten voor een totale subsidie van 4,2 miljoen euro.

Het is voor het eerst dat in de verduurzaming van schoolinfrastructuur van het deeltijds kunstonderwijs wordt geïnvesteerd.