ISA-site wordt woon-, werk- en winkelplek

In 2010 sloten het Sint-Amelbergainstituut en het klooster hun deuren. In 2012 kocht Interwaas (waarvan Temse deel uitmaakt) de site. Op een persmoment op dinsdag 8 mei lichtten Interwaas en het Gemeentebestuur het Masterplan toe.

Burgemeester Luc De Ryck bracht hulde aan de Zusters van Sin-Vincentius a Paolo, die de onderwijsinstelling 166 jaar leidden en bijdroegen tot de vorming van tienduizenden leerlingen. Hij onderstreepte het belang van de site, mede gezien in het ruimere kader van de OCMW-instellingen: zowel wzc De Reiger als het ziekenhuis zullen worden vervangen door nieuwbouwen. Schepen Geert Vandersickel lichtte de tijdelijke activiteiten op de site toe. Namens Interwaas belichtten directeur Bart Casier en dossierbeheerder Griet Boodts het Masterplan.

Het Masterplan heeft tot doel om van de site een aantrekkelijke woon-, werk- en winkelplek te maken, met betaalbare huisvesting voor verschillende doelgroepen in een groene omgeving. Daarbij werd rekening gehouden met de aanbevelingen van het gemeente- en OCMW-bestuur, Woonanker, AZ Nikolaas, UNIZO e.a. Er werd een marktonderzoek naar interesse gedaan bij de handelaars, ontwikkelaars, vrije beroepen en de paramedische sector. Er loopt ook een mobiliteitsonderzoek.

Op zaterdag 19 mei vindt op de site een infomarkt plaats. Zij communiceert over het Masterplan, het RUP en het tijdelijk gebruik van de site. Iedereen is welkom!