Gemeentebestuur koopt de Durmetuin

De gemeenteraad van maandag 27 augustus kende een ophefmakende verrassing. Burgemeester Luc De Ryck deelde mee dat het de intentie van het gemeentebestuur is om de Durmetuin aan te kopen. Daartoe worden op dit ogenblik besprekingen gevoerd, zowel op Vlaams als op provinciaal niveau en met andere instanties, kwestie van zoveel mogelijk bondgenoten en steun te verwerven om de tuin te kunnen aankopen.

Het gemeentebestuur heeft een wezenlijk aandeel in de bekendheid van de Durmetuin. Sinds 2005 organiseert het er – in samenwerking met de bewoner-bezieler-deskundige Christian Wittebroodt – tentoonstellingen op nationaal, zelfs internationaal niveau. De expo’s brachten de rijkdom van de prachtige tuin met zijn 130 verschillende eikensoorten in beeld bij het brede publiek.

In het kader van een RUP vormde het gemeentebestuur bovendien de bestemming om van woonzone tot parkzone, zodat de tuin gered werd voor de toekomst.

De burgemeester onderstreepte dat de besprekingen met partners volop aan de gang zijn en dat er duidelijk perspectieven zijn.