Gemeentebestuur bekijkt de toekomst van de Durmetuin

Sinds de Durmetuin in de kijker is gekomen als locatie voor tentoonstellingen, is hij bij het brede publiek bekend. Met zijn 18.000 m2, gelegen in hartje Tielrode, en 130 verschillende eikensoorten vormt hij een curiosum.

Het gemeentebestuur vrijwaarde de toekomst van de tuin door via een RUP de bestemming van woonzone om te zetten in  parkzone. Het beroep dat daartegen werd aangetekend bij de Raad van State werd verworpen.

De tuin en de bijhorende woning worden verhuurd via cijnspacht. De pacht verstrijkt eind volgend jaar. Het schepencollege bekijkt intussen de toekomst van de tuin.

Burgemeester Luc De Ryck

Het schepencollege heeft enkele maanden geleden opdracht gegeven tot de opmaak van een schattingsverslag. Ten einde eenieders intenties te kennen hebben wij – schepen Van der Vieren van Ruimtelijke Ordening, de gemeentesecretaris en ikzelf – intussen gesprekken gehad met de bewoner en de eigenaars. We brengen daarover verslag uit op het eerstvolgende college, d.i. maandag 6 augustus. Er zijn ook vernieuwde contacten gelegd met de hogere overheid om te zien of zij de tuin kunnen aankopen of in welke mate zij een eventuele aankoop kunnen subsidiëren. Als alle gegevens bekend zijn, zal het schepencollege een standpunt innemen over de toekomst van de tuin.