Zondag 9 september 9 u., 14.30 u. en 16.30 u.

Gegidste kerkhofwandelingen in Temse

Het kerkhof van Temse telt talrijke cultuurhistorisch en/of architectonisch waardevolle graven, vooral van voor WO II. Vooral tot dan was een begraafplaats een spiegel van het maatschappelijk leven: rijkdom, functie, titel, status… werden weerspiegeld in (de praal van) de graven. Temse geniet de uitzonderlijke eer dat 86 graven officieel beschermd zijn als monument.

De succesrijke kerkhofwandelingen van 2007 worden in het kader van Open Monumentendag hernomen. De te bezoeken graven bergen in de regel bekende, vaak prominente Temsenaars.

De wandelingen vinden plaats op zondag 9 september. Vertrek aan de toegang in de Vroonhoflaan. Er zijn 3 wandelingen: 9 u., 14.30 u. en 16.30 u. Duurtijd: 1u15’.

Er zijn 2 gidsen: Jan De Kesel (Erfpunt) belicht de stijl, de symbolen, de steenhouwers… van de graven, burgemeester Luc De Ryck situeert ze in de Temsese context.

Creatieve workshop ‘Project CENOTAAF - herdenken’ voor kinderen (6-12 jaar)
Op diezelfde zondag 9 september tussen 10 en 12.15 u. geeft Erfpunt doorlopend een workshop voor kinderen.
Kinderen én ouders gaan op een creatieve manier aan de slag kunnen rond het thema 'herdenken - funerair erfgoed'.
Het wordt een inspirerende reis, waarbij je zowel de oude grafrituelen in Temse beter leert kennen, maar ook hedendaagse en toekomstige herdenkingsrituelen.
Alle deelnemers werken creatief mee aan een hedendaagse 'Cenotaaf' (herdenkingsmonument) voor het Waasland. Het totaalkunstwerk wordt eind oktober onthuld.

Info: cultuurbeleid@temse.be, 03 710 12 74