Oceanografisch schip Belgica wordt aan Temse geschonken, als het gemeentebestuur dat wil

Deel II Inventaris Boelwerfarchief voorgesteld in Tems

Meer dan 200 belangstellenden aanwezig in de feestzaal van het gemeentehuis op vrijdag 23 februari voor de voorstelling van deel II van de inventaris van het Boelwerfarchief, samengesteld door Johan Dambruyne, rijksarchivaris Antwerpen-Beveren. De inventaris is een 178 bladzijden tellend boekwerk, dat een aanvulling betekent op deel I, dat in 2008 werd uitgegeven. Deel II bevat de stukken die in 2008 nog niet beschikbaar of gevonden waren, aangevuld met het faillissementsdossier van de curatoren. Hij is verkrijgbaar bij het rijksarchief tegen 10 euro

De voorstelling, gepresenteerd door cultuurfunctionaris Linda Van Buynder, werd o.m. bijgewoond door Nicolas Saverys en verscheidene andere nazaten van de families Boel en Saverys. Burgemeester Luc De Ryck weidde uit over zijn persoonlijke ervaringen m.b.t. de Boelwerf door de jaren heen: zijn jeugdjaren, de verhalen van zijn vader (die na WO II hoofdafgevaardigde van de ACV Boelarbeiders was), zijn journalistieke en later politieke activiteiten, en zijn zwerftochten doorheen het verleden vanaf 1885. Hij deelde ook mee dat het oceanografisch schip Belgica, gebouwd op de Boelwerf (1984), op 18-19 augustus opendeur zal houden in Temse. Bovendien kan het schip aan Temse geschonken worden, als het gemeentebestuur dat wil.

Ter gelegenheid van de 10de verjaardag van de erfgoedvereniging Op Stoapel gaf stichter-voorzitter Lieven Müesen toelichting bij de werking en de realisaties van de vereniging.

Johan Dambruyne, samensteller van het boek, stelde aan de hand van een powerpointpresentatie uitvoerig de inventaris voor.

Foto : De sprekers en de personen die de eerste exemplaren ontvingen. Centraal: Nicolas Saverys, Johan Dambruyne, burgemeester Luc De Ryck en gedeputeerde Jozef Dauwe.