De Zaat klinkt elk jaar beter!

‘Zaat’, streektaal voor ‘scheepswerf’, blijft in Temse ook na de verdwijning van de Boelwerf een gangbare term. Niet alleen het gemeentelijk administratief centrum en de hele voormalige Boelsite heten officieel ‘De Zaat’, ook feestelijkheden kozen voor het traditionele begrip. In navolging van het oldtimerspektakel ‘De Zaat raast’ en (het intussen ter ziele gegane) ‘De Zaat blaast’ is er sinds 2014 ook ‘De Zaat klinkt’, de nieuwjaarsreceptie, waarop alle bewoners van de site welkom zijn. Het gebeuren werd al op verschillende plaatsen georganiseerd, ook op een boot. Dit jaar werd voor het eerst geopteerd voor Salons Den Oever. Het feest - met dit jaar meer dan 200 aanwezigen - was een succes over de hele lijn.

Burgemeester Luc De Ryck sprak een korte feestrede uit, waarbij hij op het uitzonderlijke karakter van het initiatief wees en hulde bracht aan de organisatoren. Hij maakte ook melding van de voortreffelijke brochure, die door het comité was uitgegeven.