Brochure over scheepswerf De Durme in Tielrode

In zijn uiteenzetting omtrent de scheepsbouw in Temse en het Waasland weidde burgemeester Luc De Ryck onlangs uit over de publicaties die daaromtrent zijn verschenen. Hij vermeldde daarbij de uitstekende brochure die de Nederlandse vereniging De Binnenvaart (Rotterdam) enkele maanden geleden publiceerde over scheepswerf De Durme in Tielrode.

De brochure is gratis verkrijgbaar op de Toeristische Dienst, aan de infobalie van AC De Zaat en in het Gemeentemuseum

De vereniging De Binnenvaart, opgericht in 1990, heeft als doelstelling: het stimuleren van de interesse in de nationale en internationale binnenvaart. Zij telt 3.200 leden, niet enkel afkomstig uit binnenvaartkringen, en is één van de grootste verenigingen in Nederland m.b.t. de binnenvaart. Zij onderhoudt goede contacten met erfgoedvereniging Op Stoapel uit Temse, waar zij onlangs nog te gast was.

De brochure die de vereniging aan scheepswerf De Durme wijdde, telt ruim 40 bladzijden, voornamelijk voorzien van kleurfoto’s van boten die op de werf zijn gebouwd. De publicatie biedt een representatief beeld van de historiek en de betekenis van de scheepswerf.

De werf werd in 1928 opgericht door Achiel Heyman, tot dan een sleutelmedewerker op de Boelwerf in Temse. In totaal zijn er 374 boten gebouwd, vooral spitsen, Sambreschepen (47 m), kempenaars en grote kempenaars (55-57 m), ook enkele kustvaarders en passagiersschepen. Een jaar na de dood van Achiel Heyman sloot de werf haar deuren (1976).