Aankoop Durmetuin komt dichterbij: de tuin wordt de kern van Groenpool Tielrode

Eind augustus besliste het schepencollege tot de aankoop van de Durmetuin.

Met het oog op de verwerving van steun van hogere overheden hebben intussen tal van bijeenkomsten plaatsgevonden: met het kabinet van de bevoegde minister (Joke Schauvliege),  de top van het Agentschap voor Natuur en Bos, het Provinciebestuur (Bestendige Deputatie en administratie Milieu en Natuur) en het Regionaal Landschap Schelde-Durme, dat het project Rivierpark Scheldevallei  coördineert.

De speurtocht naar financiën is vruchtbaar gebleken. Het Agentschap voor Natuur en Bos is bereid via de reguliere projectoproepen ‘Natuur in je Buurt’ en ‘Bosaanleg’ financiële middelen te voorzien, die ertoe zullen bijdragen dat het gebied rond de Durmetuin als een samenhangende Groenpool kan worden ingericht. Die pool omvat - naast de tuin - de begraafplaats en de daarboven gelegen parkzone, het provinciaal domein Roomacker, de groene corridor tussen de cuesta en de Durme en de Durme zelf.

Er wordt nu een Masterplan opgesteld, een coproductie van het gemeentebestuur, de Provincie, het Agentschap voor Natuur en Bos en het Regionaal Landschap Schelde-Durme. Het zal de basis vormen om de aankoop van de Durmetuin door het Agentschap voor Natuur en Bos te onderbouwen.

Op de vergadering in Brussel was het gemeentebestuur vertegenwoordigd door burgemeester Luc De Ryck en schepen van Ruimtelijke Ordening Eddie Van der Vieren.