7de jeugdboek-in-proza van Paul Geerts voorgesteld in Temse

Op zaterdag 24 maart vond op het gemeentehuis de voorstelling plaats van ‘De adem der goden’, het 7de geïllustreerde jeugdboek-in-proza van Paul Geerts.

De tweede vader van Suske en Wiske werkt al bijna 30 jaar geregeld samen met Temse, met als hoogtepunt zijn Suske en Wiske-album ‘Tazuur en Tazijn’, dat zich volledig afspeelt in de Scheldegemeente. Sinds hij in 2002 de Suske en Wiske-tekenpen neerlegde, wijdt hij zich aan andere artistieke disciplines: enerzijds tekenen en schilderen van portretten, landschappen en beelden uit zijn verre reizen (Myanmar, Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam...), anderzijds het schrijven van geïllustreerde jeugdboeken-in-proza, met in de hoofdrol z’n eigen striphelden: de Vietnamese weesjes Mo en Jade en het draakje Plakaplong.

In aanwezigheid van ruim 100 genodigden werd ‘De adem der goden’ voorgesteld. Cultuurfunctionaris Linda Van Buynder verwelkomde (en presenteerde), waarna uitgever Paul Reichenbach (Pear Productions, Zwolle, Nl.) toelichting gaf bij het schrijftalent en de boeken van Paul Geerts. Linda Van Buynder belichtte de relatie ‘Paul Geerts en Temse’. Traditioneel schenkt de auteur zijn royalties aan een goed doel. De cheque van 1 000 euro ging naar de Culturele Vereniging Spirit voor haar bijdrage tot de promotie van de strip. Voorzitter Raoul De Graeve nam de cheque in ontvangst. Burgemeester Luc De Ryck stelde het boek voor, waarbij hij de veelzijdige talenten van de kunstenaar in de verf zette.

De 7 boeken van Paul Geerts zijn verkrijgbaar tegen 15 euro. Contact: strips@skynet.be.

Op het stripfestival van Knokke-Heist 2015 reikte Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits voor het eerst haar prijs ‘Strip en Educatie’ uit. De onderscheiding ging naar... Paul Geerts voor zijn jeugdboeken-in-proza.

V.l.n.r. uitgever Paul Reichenbach, Paul Geerts en partner Conny, burgemeester Luc De Ryck en Spirit-voorzitter Raoul De Graeve.

Vooraan zittend v.l.n.r. uitgever Paul Reichenbach, Spirit-voorzitter Raoul De Graeve, burgemeester Luc De Ryck, Paul Geerts en partner Conny en cultuurfunctionaris-presentatrice Linda Van Buynder. Staand: leden van het schepencollege, de gemeenteraad en Spirit, met bijzondere genodigden, onder wie striptekenaar Jeff Broeckx (2de van links).