50 jaar Heemkundige Kring Braem Elversele

De Heemkundige Kring Braem vierde op vrijdag 17 augustus haar 50ste verjaardag. Dat gebeurde op een bijzonder stijlrijke wijze in de parochiekerk van Elversele.

Ca. 150 genodigden woonden het jubileum bij. Voorzitter Martin Braem sprak het welkomstwoord uit en bracht hulde aan de overlevende pioniers van 1968: Willy De Westelinck en Pol De Bondt. Secretaris Luc Peleman gaf tekst en uitleg bij de historiek en Fons Dierickx, voorzitter Heemkunde Vlaanderen, belichtte de betekenis van heemkundige kringen. Burgemeester Luc De Ryck, zelf erg geïnteresseerd in (ook plaatselijke) geschiedenis, weidde uit over de werking en de betekenis van Braem. Hij beklemtoonde de continuïteit van de werking én het hoge niveau, waarbij hij ook verwees naar de rijke variatie aan initiatieven, in het bijzonder naar de publicaties (eenmalige uitgaven en tijdschrift) en de tentoonstellingen. Hij bracht nadrukkelijk hulde aan secretaris Luc Peleman, al jaren de feitelijke draaischrijf van de kring. De burgemeester stelde Braem model voor de goede werking van een heemkundige kring.

Met een sfeervolle receptie in De Fortune werd de jubileumviering afgerond.

Foto

V.l.n.r. Luc Van Driessche (voorzitter Heemkunde Oost-Vlaanderen), Fons Dierickx (voorzitter Heemkunde Vlaanderen), burgemeester Luc De Ryck, bestuurslid Ann Peleman, voorzitter Martin Braem, schepen Hugo Maes, medestichter Willy De Westerlinck, schepen Franky De Graeve, medestichter Pol De Bondt en secretaris Luc Peleman.