Erwin De Meirleir nam na 50 jaar afscheid van de markt(en)

dinsdag, 6 juni, 2017
Erwin De Meirleir nam na 50 jaar afscheid van de markt(en)

Op vrijdag 2 juni beleefde Erwin De Meirleir - na 50 jaar - zijn allerlaatste marktdag in zijn eigen gemeente: Temse. De grote waardering voor Erwin bleek uit de nagenoeg voltallige aanwezigheid van het schepencollege. Burgemeester Luc De Ryck hield een korte feestrede en reikte meerdere attenties uit, o.a. een (ingekaderde) uitvergroting van een zeldzame postkaart van de Wilfordkaai van voor WO I.

Erwin De Meirleir (°1951) was de derde generatie marktkramers in de familie. Zijn grootmoeder en vader (August) hadden een handel in textiel. Vader schakelde later over op regenschermen.

Aan het VTI in Temse volgde Erwin Elektriciteit. Toen hij het diploma op zak had, ging hij aan de slag bij ENI, maar al spoedig begreep hij dat zijn toekomst daar niet lag. Voortaan vergezelde hij zijn vader op de markten. Dat was in 1968. In 1974 stapte hij in de huwelijksboot met Rita Vergauwen (Sint-Niklaas) en verhuisden zij naar de Wase hoofdstad. Na het overlijden van vader (1980) vestigden zij zich in het ouderlijk huis in de Kasteelstraat. Het markten werd gehandhaafd, maar zij startten ook een winkel in regenschermen en kousen. De marktman en de winkelier werden een begrip in de gemeente, mede dankzij de hoge kwaliteit van de handelswaar.

Een halve eeuw heeft Erwin de markten bezocht, met als voornaamste: Temse, Beveren, Aalst, Sint-Niklaas en Boom.

Het marktleven heeft zijn leven nog via andere activiteiten gekleurd. Erwin was in 1980-1984 bestuurslid van de Wase Marktkramersvereniging (en verzorgde 2 jaar de public relations), was medestichter (en secretaris) van het Centrumcomité Kasteelstraat en co-auteur (met Wouter Vloebergh) van het boek over de geschiedenis van de Wase markten.

De jongste decennia is hij vooral ook gekend als fotograaf. Hij zette zijn eerste stappen bij de fotoclub van Vakantiegenoegens (o.l.v. Louis Huyben), vervolmaakte zich bij Close-up in Sint-Niklaas en werd begin jaren ‘90 persfotograaf bij weekblad Het Vrije Waasland. Sinds 1994 is hij de huisfotograaf van het gemeentebestuur. Met zijn zoon Davy heeft hij een eigen (druk gevolgde) website: ‘Temse in beeld’.

Erwin De Meirleir, het schepencollege en marktverantwoordelijke Albert De Ryck.