Burgemeester De Ryck lijsttrekker voor CD&V

vrijdag, 15 september, 2017
Burgemeester De Ryck lijsttrekker voor CD&V

Temse - Gemeenteraadsverkiezingen 2018

De vraag die de jongste maanden in Temse het meest werd gesteld, was: ‘Komt de burgemeester al dan niet op bij de komende gemeenteraadsverkiezingen?’ Het antwoord is sinds dinsdagavond 12 september bekend. Het CD&V-bestuur ging eenparig akkoord met het voorstel van voorzitter Ingrid Deschepper om de burgemeester als lijsttrekker aan te duiden. Die unanieme steun was voor de burgemeester een voorwaarde om door te gaan.

Luc De Ryck (°Temse, 1949), leraar Nederlands-Engels-Duits, gaf les aan het Heilige-Maagdcollege in Dendermonde (1969-1985) en in het CVO Temse (1969-1977). Als voorzitter van de Jong-CVP (1977-1982) nam hij voor het eerst aan de gemeenteraadsverkiezingen deel in 1982. Hij haalde meteen 1.068 voorkeurstemmen en werd schepen. Met zijn boezemvriend Désiré Van Riet, die burgemeester werd, vormde hij jarenlang een tandem. Ingevolge een interne afspraak met Van Riet, volgde De Ryck hem in 1993 op. Hij viert dus eind dit jaar zijn zilveren ambtsjubileum.

In 2006 behaalde de burgemeester 3.567 voorkeurstemmen, de hoogste score in de geschiedenis van Temse.

In weerwil van nadrukkelijke aandrang van de hogere partijleiding weigerde hij steevast op te komen voor de parlementaire verkiezingen. Hij heeft nooit op een lijst gestaan. Hij had alleen belangstelling voor Temse.

Beroepshalve gaf hij les tot 1985. Van 1986 tot 1999 was hij kabinetsmedewerker van minister Miet Smet. Van 1989 tot 1993 was hij ook voorzitter van Interwaas.

Via zijn activiteiten in de streekjournalistiek (1966-1982) evolueerde hij in de richting van de plaatselijke geschiedschrijving. Hij is de auteur van meerdere werken m.b.t. Temse, o.a. de IJzerhelden de gebroeders Van Raemdonck, kunstschilder Jef De Pauw en ‘Temse in de goeie ouwe tijd’. Ook als stripfanaat heeft hij meerdere publicaties op zijn naam, o.a. de biografie van Jef Nys.

De burgemeester van Temse is bekend als wielerfanaat (hij werd 2x kampioen van België bij de burgemeesters) en als bezoeker van popconcerten van artiesten uit de jaren ‘60-‘70. Zijn favoriete reisbestemming is de Provence.

Foto: Burgemeester Luc De Ryck en CD&V-voorzitter Ingrid Deschepper.