Luc De Ryck

9140 Temse
Temse

Gehuwd

Klik op één van de foto’s om te vergroten ›

Contact informatie
burgemeester@temse.be
Partijgegevens
Burgemeester
Schepencollege
Gemeenteraad
Afdelingsbestuur
Waar sta ik voor?

De burgemeester is bevoegd voor:

Algemene leiding en coördinatie

Politie en brandweer

Openbare veiligheid en verkeer (politioneel)

Informatie en public relations

Feestelijkheden

Burgerlijke stand en bevolking

Verkiezingen

------------------------------------------------------------------

Leraar Nederlands-Engels-Duits

Lesgever Heilige Maagdcollege Dendermonde, 1969-1985

Kabinetsmedewerker Minister Miet Smet, 1986-1999

Schepen, 1983-1992

Voorzitter Intercommunale Vereniging Land van Waas, 1989-1994 (sinds 1994 lid Directiecomité)

Burgemeester, sinds 1993

zoon van oud-burgemeester Albert De Ryck, werd voorzitter van de Jong-CVP in 1977. Hij was het symbool van de vernieuwing binnen de partij, toen hij in 1982 voor het eerst aan de verkiezingen deelnam. Hij behaalde 1063 voorkeurstemmen en werd meteen schepen. Als dusdanig ontplooide hij zich als een ware revelatie en samen met burgemeester Désiré Van Riet lag hij aan de basis van een ware omwenteling binnen het gemeentelijk beleid, geconcretiseerd in tal van realisaties (ook op niet-traditionele domeinen) en gekenmerkt door een heel eigen politieke stijl.

In 1993 volgde hij Désiré Van Riet op als burgemeester en zette hij het dynamische beleid verder.

Luc De Ryck geldt als een ongewoon gedreven politicus. Hij gaf aan Temse een nieuw elan en een nieuwe identiteit, en plaatste het opnieuw op de kaart van Vlaanderen, o.a. via een ingrijpend toerisme- en cultuurbeleid.

Temse is voor de burgemeester méér dan een professionele opdracht, het is z’n passie. Markant detail: hij is deskundig in de geschiedenis van de gemeente, in het bijzonder vanaf 1885.

Alombekend zijn de hobby’s van Luc De Ryck : fietsen (tot op de Ventoux en de Galibier!) en het bijwonen van popconcerten van idolen uit zijn jeugdjaren.

Bij de verkiezingen van 8 oktober 2006 behaalde hij maar liefst 3567 voorkeurstemmen. Hij behaalde niet alleen ruim 1100 stemmen meer dan in 2000, maar verbrak hiermee het historische record qua aantal voorkeurstemmen ooit behaald in Temse.