Zonnewende - Azijnzekerprijs - 21 juni 2018

25-06-2018

Het Passantenhuis en Paletrock Elversele algemene laureaten Azijnzekerprijs resp. Azijnpissertjesprijs

Jong-CD&V Temse reikt jaarlijks de Azijnzekerprijs en de Azijnpissertjesprijs uit, onderscheidingen die zich richten tot een zeer verdienstelijke figuur/instantie resp. een jongere(norganisatie) van het voorbij jaar. Bogend op een jarenlang palmares dachten de slimme jongens en meisjes van Jong-CD&V dat het ogenblik gekomen was om per prijs een Algemene Laureaat aan te duiden, te verkiezen uit de bekroonden van de voorbije jaren.

De uitreiking werd in een speciaal kleedje gestoken. Ter gelegenheid van de Zonnewende vond zij plaats aan het Natuurhuis in Steendorp, aan de oase van groen en natuur, gevormd door de Roomkouter en het Gelaagpark. Naast de besturen van Jong-CD&V en CD&V waren ook alle laureaten die het palmares sieren uitgenodigd. Ondanks het eerder kille weer tekenden meer dan 100 genodigden present.

CD&V-voorzitter Ingrid Deschepper sprak het welkomstwoord uit, situeerde het gebeuren in een ruimer kader en feliciteerde nadrukkelijk de vernieuwde ploeg van Jong-CD&V: zij bevat tal van nieuwe, enthousiaste leden, waarvan er verscheidene zullen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober.

Voor de prijsuitreiking hadden de jongeren de taken verdeeld. Zij reikten om beurt de attenties uit aan de laureaten van de voorbije jaren. Spanning was er tot op het laatst bij de bekendmaking van het ereschavot. Algemeen laureaat werd Het Passantenhuis, dagverblijf (Oeverstraat 9), dat zorgbehoevende mensen uit hun sociaal isolement haalt en mantelzorgers ontlast van de permanente druk, zodat ook zij kunnen genieten van een welgekomen rustpauze. Het Passantenhuis vormt een belangrijke schakel in de thuiszorg om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Tweede werd UNIZO, derde Kaffee ’t Schrijverke.

Algemeen Laureaat van de Azijnpissertjesprijs werd Paletrock Elversele, één van de gezelligste festivals in het Waasland.

De verschillende programma-onderdelen werden met elkaar verbonden door poëtische intermezzo’s.

Burgemeester Luc De Ryck sloot het huldigingsprogramma af, waarbij hij in het bijzonder een eresaluut bracht aan voorzitter Ingrid Deschepper voor het nieuwe elan dat zij aan de partij heeft gegeven én aan de dynamische nieuwe ploeg van Jong-CD&V, die al bij meerdere gelegenheden het bewijs heeft geleverd van haar originaliteit en slagkracht, gestoeld op een oprechte bekommernis om mens en maatschappij.

Met het afscheid van de lente en de Blijde Intrede van de zomer groeide het feest uit tot een waar gezellig samenzijn, traditioneel gekleurd door spijs en drank.